Friday, July 10, 2009

PPSMI

mansuh 2012.., bagus ke tu.., anak kitaorang akan darjah tiga dan seorang lagi darjah dua. Secara peribadi PPSMI nie memang bagus kerana banyak perkataan yang yang tak perlu diterjemahkan secara terus kepada bahasa melayu.

apsal tak dihentikan terus tahun depan.., sebab masa mula2 dibuat dulu hanya mengambil masa selama setengah tahun sahaja.., kenapa sekarang baru nak bertindak. teruk sangatkah keputusan peperiksaan budak-budak sekarang.

termertabatkah bahasa melayu kerana apabila dimansuhkan PPSMI dua subjek ini akan diajar dalam bahasa ibunda masing2 (melayu, cina, india).., mana perginya pejuang bahasa melayu.., hidup ini diselubungi banyak misteri...kerana kita sendiri pun tak tahu ada ker udang disebalik batu.

banyak lagi cara untuk meningkatkan martabat bahasa.., apsal tak jadikan hanya satu sekolah sahaja di Malaysia. Adakah taraf kesusasteraan (novel,lagu,sajak,drama dll) melayu kita telah melepasi tahap peringkat nusantara. Kekadang kita hanya memikirkan masalah tanpa memikirkan punca masalah.

jangan jadikan pendidikan anak2 yang sedang bersekolah seperti bolasepak Malaysia sekejap semi pro.., sekejap pro.., pas tu tak ada pemain import.., dalam kebanyakkan keputusan biasanya akan memihak kepada siapa yang pandai berhujah dan berkuasa.

Semoga anak2 kami yang belajar sekerat jalan PPSMI tidak akan menerima musibah daripada cerdik pandai lagi bijaksana, agar hang nadim tidak teraniaya.

Kata2 tanpa perlaksanaan adalah kianat kepada perjuangan-rendra

No comments:

Post a Comment